Abstract
Siyosiy, ijtimoiy va iqtisodiy sohalarda ro'y berayotgan globallashuv jarayonlari, shuningdek, xalqaro hamkorlikning kengayishi va jahon iqtisodiyotining rivojlanishi xalqaro darajadagi raqobatbardosh va sifatli kadrlar tayyorlash muammosining dolzarbligini hisobga olindi. Har yili oliy ta’lim muassasalarining bo‘lajak bitiruvchilari bilim, ko‘nikma va kasbiy ko‘nikmalarni baholashning yanada talabchan mezonlariga duch kelmoqdalar. Oliy ta’lim muassasalarining asosiy maqsadi har tomonlama bilimdon mutaxassislarni shakllantirishga ko‘maklashishdan iborat, chunki talabalarni madaniyatlararo xorijiy tillar muloqotiga real hayotda tayyorlashga ehtiyoj kuchaymoqda.
Barkamol mutaxassis nafaqat kasbiy bilimga, balki xalqaro muloqot vositasi bo'lgan chet tilini ham to'g'ri shakllantirgan bilimga ega bo’lishi shart va zarur. Turizm va tarjima sohasidagi malakali mutaxassis xorijiy hamkorlar bilan chet tilida ishbilarmonlik muzokaralarini olib borish imkoniyatiga ega bo‘lishi; iqtisodiy rivojlanishning hozirgi tendentsiyalarini hisobga olgan holda professional suhbat o'tkazish; moliyaviy-iqtisodiy masalalarni muhokama qila olish; simpoziumlar, biznes forumlar, xalqaro kongresslar konferentsiyalarida professional mavzularda ma'ruzalar bilan chiqish qilishdan qo'rqmang; chet tilining kommunikativ holatiga qarab eng samarali madaniy stenariyni, diskursiv amaliyot modelini mustaqil ravishda tanlash va shu hamma holatni tugri yozib matn shaklida ham yoritib berishni bilishi maqsadga muvofiqdir.
Kasbiy faoliyat jarayonida chet tilidagi muloqotning tegishli darajasiga erishish - bo'lajak mutaxassislarning til amaliyotining etarli emasligining asosiy muammosi bo'lib, u dars soatlarining kamligi, og'zaki kasbiy chet tili ko'nikmalarini rivojlantirishga qaratilgan nutq mashqlarining etarli emasligi va yozma diskurslar yoritib berlmagniligi bilan bog'liq. Ishonchsiz xulq-atvorga va cheklangan miqdordagi til konstruktsiyalari bilan qisqa iboralardan foydalanishga olib keladi. Talabalarning motivatsiyasi, kasb egasi bo‘lishga jiddiy intilishisiz oliy o‘quv yurtlariga abituriyentlarda yetarli darajadagi malakani shakllantirish mumkin emas. Oliy o‘quv yurtlari talabalari uchun samarali va qulay muhit yaratish uchun ular kommunikativ va yozma kompetentsiyani rivojlantirishlari, munozaralarni olib borishlari va tegishli yozma diskursiv amaliy ko‘nikmalarga ega bo‘lishlari kerak, ular nutqni uslub, mantiqiy tashkil etish va sintagmatika orqali tuzish va boshqarish qobiliyati sifatida talqin etiladi.